Norskopplæring over papirmassebaljen

Papirmassen har lagt seg jevnt utover papirrammen. Foto: trine Gjøsund
Papirmassen har lagt seg jevnt utover papirrammen. Foto: Trine Gjøsund

Av Vibeke Nielsen, museumsvert.

 

Lærerne ved Moss Voks er flinke til å flytte undervisningen ut av klasserommet og flittige brukere av museet som alternativ arena. Her er en norsk-klasse godt i gang med å lage papir på museets verksted.

Papirlaging er en populær aktivitet som museet har tilbudt i mange år. Hvert år har vi fast papirprosjekt for 4. trinn ved Mosseskolene, og vi har også hatt det som sommeraktivitet for barn.

Å lage sitt eget papir er veldig morsomt, og man trenger slett ikke å være barn for å gjøre det! Museet har også fått bestilling på denne aktiviteten fra voksne grupper. Vi benytter papir som vi makulerer, for deretter å kjøre det i en kjøkkenmaskin med vann. Da får vi en tykk grøt, som igjen blandes ut i vann. Museet har spesielle rammer, og utstyr som brukes til å fange papirmassen, slik at vi kan lage et ark.

Gjengen fra Moss Voks koste seg med papirlaging – og praten gikk lett over arbeidet.