Posts Tagged ‘elever’

Skolebesøk på Kanalmuseet

onsdag, april 30th, 2014
Skoleelevene arbeider ivrig på Kanalmuseet.

Skoleelevene arbeider ivrig på Kanalmuseet.

Onsdag 24. april hadde vi besøk av 4A og 4B fra Marker skole. I undervisningen har skolen nå fokus på byggeskikk, så da passet det bra å kombinere dette med et besøk på Haldenvassdragets Kanalmuseum.

Elevene fikk omvisning med temaet: «Byggeskikker», på museets uteområde og inne i utstillingen. Samtidig har museet sitt eget prosjekt «Huset i skogen», hvor vi nå ønsker å rette en del av vår formidling mot det yngste publikum (barn fra 2-6 år). Vi er derfor i gang med å få bygget en gammeldags trekoie inne i utstillingen. Her skal de minste barna få lære om skogens alle dyr, samtidig som det blir plass for lek og fantasi.Det er snekker Gunnar Kinn som bygger koia for oss i disse dager. Derfor passet det ekstra godt når elevene på Marker skole skulle lære om byggeskikker, samtidig som Gunnar Kinn arbeider i utstillingene.
Foto og tekst: Desiree Nævdal

 

Se Hvaler-elevenes digitale fortellinger om 1814

torsdag, april 3rd, 2014

I anledning grunnlovsjubileet 1814 – 2014 har Kystmuseet Hvaler lagt til rette et kulturelt skolesekkprosjekt for elever i 7. klasse. Elevene har produsert 13 flotte digitale historiefortellinger som vi nå har gjort tilgjengelig på nett.


SE OG LES MER OM FORTELLINGENE I NETTUSTILLINGEN ->>


Alle de digitale historiene tar for seg temaer knyttet til tiden rundt 1814.

De digitale historiene tar for seg temaer knyttet til tiden rundt 1814.

Elever fra Floren skole på Kirkeøy og Åttekanten skole på Vesterøy har jobbet gruppevis med til sammen 13 ulike temaer som onhandler begivenhetene som foregikk på Hvaler i de dramatiske årene 1807-1814. De ulike gruppene har vært ute i terrenget hvor de har møtt lokale kjentfolk som har fortalt dem om temaet de har jobbet med. Elevene har deretter bearbeidet denne informasjonen til et manus. Teksten har blitt lest inn som et lydspor. Lydsporet har sammen med illustrasjoner, fotografier og tegninger blitt lagt inn i et digitalt redigeringsverktøy. Her har elevene synkronisert lyd og bilder.

Prosjektet har blitt gjennomført i løpet av en skoleuke under ledelse av Kystmuseet Hvaler. Museet har lagt til rette og bistått under hele prosessen.

Les hva Fredrikstad Blad skriver om elevprosjektet:  http://www.f-b.no/nyheter/helt-spesiell-historietime-1.8329532

Undervisningsopplegg for grunnskolen på Fredrikstad Museum

onsdag, mars 12th, 2014
Fredrikstad Museum har et variert og innholdsrikt aktivitetstilbud for skoler.

Fredrikstad Museum har et variert og innholdsrikt aktivitetstilbud for skoler.

Fredrikstad Museum, med arenaene Tøihuset i Gamlebyen, Elingaard Herregård, Kongsten Fort og Isegran tilbyr aktiviteter og undervisningstilbud til elever på småtrinnet (1. – 4. trinn), mellomtrinnet (5. trinn) og ungdomstrinnet (8. trinn).

Last ned undervisningsopplegg som PDF

Last ned undervisningsopplegg som PDF

Formidler Liv Lofthus har utarbeidet et hefte som du kan laste ned her.

Oppleggene i dette heftet tilbys til skolene uten kostnad utover transportkostnad.

Historiske museer som arena kan hevdes å være i en særstilling med tanke på å kunne levendegjøre historien for elevene, dette gjelder også andre fag som naturfag og samfunnsfag. Videre kan mål som peker mot felles kommunikasjons– og assosiasjons- plattform, betydning av lokalmiljøet, og forståelsen av seg selv i det større bildet, trekkes frem.

Oppleggene som presenteres i dette heftet er tenkt som supple- ment til undervisningen, og er utarbeidet med fokus på å nå mål som er formulert i lærerplanene.

Om skolen jobber med spesielle emner eller prosjekter innenfor museets fagfelt bidrar vi gjerne .

Zoomam, Magnetic Chair eller teleporting via app?

tirsdag, februar 11th, 2014
Beste helhetlige løsning: prisen gikk til Anne S. Smidt, Marie Røed Løken og Mari Ellevold Nilsen (t.h.)

Beste helhetlige løsning: prisen gikk til Anne S. Smidt, Marie Røed Løken og Mari Ellevold Nilsen (t.h.)

Slik ønsker vi å reise kollektivt i fremtiden

Om Moss slipper ungdommen til og lar de bruke framtidas teknologi, blir det festlig å reise kollektivt i Moss. Hva med å reise i flyvende stoler som holder seg opp ved hjelp av “motsatte magneter”? Eller å “teleportere” seg selv til et annet sted bare ved hjelp av en app? 


Se TV-innslag fra NRK Østfolds nett-TV ->>


Bidragene fikk hederlig omtale og priser.

Bidragene fikk hederlig omtale og priser.

Torsdag 6. februar braket det løs i By Labs lokaler i «Gågata» i Moss med utstillingsåpning og prisutdeling til vinnerne av designkonkurransen Prisverdig Design. Hareide design og Østfoldmuseene avd Moss by- og industrimuseum utlyste i vinter en konkurranse med ordlyden: «Hvordan løse trafikkproblemene i Moss. Design et framkomstmiddel som skal være et alternativ til bilen.» Etter å ha mottatt over 120 designløsninger, alle fra elever på 8. trinn i Moss, har juryen, som består av designerne i Hareide Design, kåret tre vinnere.

Se bilder av løsningene nederst i artikkelen.

Prisen for Beste helhetsløsning gikk til Zoomam-toget designet av Marie R. Løkken, Mari Ellevold og Anna S. Smidt fra 8 c2, Hoppern skole.

Prisen for Kuleste kjøretøy gikk til Magnetic-chair designet av Sunniva Gimmestad fra 8a, Bytårnet skole.

Crazyprisen gikk til Reise app designet av Sunniva Kverndokk, Roon Elmi og Gine Røsnes fra 8c, Bytårnet skole.

Utstillingen, som ble høytidelig åpnet av ordfører Tage Pettersen, viser flere av de innsendte arbeidene og vil henge ut februar.

Bakgrunnen for konkurransen og utstillingen er det årlige industridesignprosjektet som gikk av stabelen i oktober 2013 som inngår i Den Lokale Kulturelle Skolesekken. Elevene fikk et foredrag om industridesign av designer Einar Hareide og deretter omvisning i museet med fokus på lokalhistorisk industridesign. Prosjektet avsluttes med designkonkurranse.

 

 

 

 

«Mitt Fredrikstad» – utstilling av elever ved Glemmen vgs

søndag, desember 8th, 2013
Elevarbeid Glemmen vidergående skole. Foto: Bjørg Andersen

Elevarbeid Glemmen vidergående skole. Foto: Bjørg Andersen

I vinterferien vil utstillingen «Mitt Fredrikstad», produsert av elever ved Glemmen videregående skole være åpent for publikum. Utstillingen åpnet torsdag 13. februar kl. 15.oo, gratis entre.

Produsert av elever ved Glemmen vgs

I høst jobbet andreårselevene på studiespesialisering med programfag formgiving ved Glemmen vgs med å gjenskape motiver fra Fredrikstad. Etter å ha gått på oppdagelsesferd i byen med kamera, tatt en serie fotografier, sto de fritt til å velge hva som for dem, var det mest karakteristiske og representative for byen vår.

Elevene gjorde utsnitt, og bearbeidet det i ulike teknikker på flere typer underlag og med et register av forskjellige redskaper og materialer for å skapte et personlig og stemningsfullt uttrykk.

Utstillingen viser et tverrsnitt av hva oppgaven ga av resultater.

Kulltegningene er basert på fotografier elevene tok på en ekskursjon til Vigelandsparken og museet i samme periode.

Temaet for visuelle kunstfag på vg2 er kroppen i denne besvarelsen er det fokus på en sakelig gjengivelse av proposjoner og anatomi.

Utstillingen er åpen lørdag 15. februar – søndag 23. februar.

Inngang: 50/20,-

Mange ønsker å oppdage museets opplevelsesskattekammer

onsdag, september 5th, 2012
Hva ser du i lupa? Foto: Camilla Bjerk Olsen

Hva ser du i lupa? Foto: Camilla Bjerk Olsen

Nå som skolen er i gang i igjen etter sommerferien, strømmer det til elever i alle aldre til Haldenvassdragets Kanalmuseum. Her får de ulike tilbud tilpasset ulike ønskemål og aldersgrupper.

Agronomelever fra videregående skole har vært på besøk og fått omvisning i utstillingene, med skogbruk og fløting som tema; og biologielever kommer for å ha ekskursjon med biotiske og abiotiske faktorer som tema.

Fremmedspråklige elever fra Oslo har fått vært med på fisketur og tatt ut fisk av garn, og deretter dissekert fisken. Slik får elevene lære mer om norsk kultur og natur, og lærer nye ord og utrykk. Samtidig som noen oppdager likheter til fiskearter fra sitt hjemland.

I keramikken laget av Tor Alex Erichsen skjuler det seg flere ulike arter. Foto: Camilla Bjerk Olsen

I keramikken laget av Tor Alex Erichsen skjuler det seg flere ulike arter. Foto: Camilla Bjerk Olsen

I sommer har vi også hatt kunstutstilling med Tore Hansen og Tor Alex Erichsen. På tampen av sommeren har derfor elevene på Marker skole utnyttet anledningen til å oppleve ekte og spennende kunst på nært hold. Mange synes det er spennende å oppdage skjulte dyr i kunsten, man er altså på oppdagelsesjakt i kunstverket.

Men ikke bare store elver kommer på besøk i museet. Også de som er i barnehagen liker å komme og oppdage alle de utstoppede dyrene i utstillingene, mate fiskene og krepsen i akvariet; og få oppleve kreps som skifter skall på nært hold.

Selv om man har vært på museet tidligere, oppdager besøkende at det stadig er noe nytt å oppleve å lære.

Den nye utstillingen «Stopp pesten! Redd edelkrepsen!» har også skapt interesse. Slik at for eksempel representanter fra Fylkesmannen i Østfold har kommet for og se nærmere på og lære mer om edelkrepsen som er i fare for å bli utryddet, på grunn av den svartelistede arten signalkreps og parasitten den tar med seg i form av krepsepest.

Bygging av gapahuk

fredag, mai 25th, 2012
Gapahuk laget av elever ved 4.trinn på Marker skole. Foto: Camilla Bjerk Olsen.

Gapahuk laget av elever ved 4.trinn på Marker skole. Foto: Camilla Bjerk Olsen.

I finværet før pinsehelga har 4.trinn på Marker skole vært ute å lært å bygge gapahuk. Langs Ørjeelva ved idrettsplassen begynner det å forme seg et lite friluftsområde med bålplass og nå tre gapahuker. Gapahukene står som sagt elever fra Marker skole for, mens bålplassen og den opplagrede veden står elever fra Mysen vgs for.

Det har vært to varme dager for elevene å bygge på. Og det har vært viktig å få i seg nok drikke. Men det er deilig å komme seg ut fra klasserommet og morsomt å prøve noe nytt. Å prøve sag og øks, var populære aktiviteter.

 

Laftedager for 4. klassinger

torsdag, april 26th, 2012
Elever fra Marker skole lafter et lite hus med plank. Foto: Camilla Bjerk Olsen

Elever fra Marker skole lafter et lite hus med plank. Foto: Camilla Bjerk Olsen

To dager i slutten av april har tre klasser fra fjerde trinn på Marker skole vært på besøk hos Kanalmuseet for å lære om ulike byggeskikker. De vandret rundt på friluftsområdet og så på ulike reisverk, og la merke til bruken av trekanter for å avstive konstruksjonene. Samtidig fikk de se på den lille kverna museet har på området i lafteteknikk som er en liten kopi av en tidligere kvern på området.

Deretter fikk elevene prøve seg på å sette opp en lavvo, og å lafte hus i ulike størrelser.

Som en bonus lærte man også om ulike mosearter brukt ved lafting: etasjemose (Hylocomium splendens), furumose (Pleurozium schreberi), fjærmose (Ptilium crista-castrensis) og vanlig sigdmose (Dicranum scoparium). De fikk også se en type torvmose (Sphagnum) som gjerne ble brukt til isolering ved bygging av f.eks. brønner. Mose har en god evne til å ta opp vann, noe elevene erfarte under et lite forsøk der de ulike artene ble lagt i vann. Torvmosen som man finner på myrer, hadde en mye større evne enn de andre mosene til å ta opp vann.

Vil du vite mer om moser brukt ved lafting, gå inn på denne siden:

http://www.grenstrakter.org/download.php?objectId=496

Elever fra Marker skole i full aktivitet. Foto: Camilla Bjerk Olsen.

Elever fra Marker skole i full aktivitet. Foto: Camilla Bjerk Olsen.

Ulike mosearter lagt i vann. Etasjemose, furumose og torvmose. Foto: Camilla Bjerk Olsen

Ulike mosearter lagt i vann. Etasjemose, furumose og torvmose. Foto: Camilla Bjerk Olsen

Laftet hus i mini-format. Foto: Camilla Bjerk Olsen.

Laftet hus i mini-format. Foto: Camilla Bjerk Olsen.

Fagdag på museet

torsdag, mars 29th, 2012
Elever fra kirkeparken videregående skole besøkte Borgarsyssel Museum 27. mars 2012.

Elever fra 2. klasse i formgivningsfag ved Kirkeparken videregående skole i Moss besøkte Borgarsyssel Museum 27. mars 2012. Foto: Espen Nordenhaug

Olav fra Tylldal. Foto: Hilde Serine Krogstad.

Olav fra Tylldal. Foto: Hilde Serine Krogstad.

Tirsdag 27. mars var elever fra 2. klasse i formgivningsfag ved Kirkeparken videregående skole i Moss på besøk på Borgarsyssel Museum i Sarpsborg. For fjerde året på rad hadde de lagt sin fagdag til museet, og temaet for dagen var «Formkultur før 1600».

Med utgangspunkt i museets bygninger og samlinger, ga formidler Hilde Serine Krogstad og konservator Mona Beate B. Vattekar elevene et innblikk i blant annet romansk og gotisk arkitektur og skulptur. På bildet til høyre ser vi Olav fra Tylldal kirke som antagelig er fra 1200-tallet, mens øksen er en senere tilføyelse. Vi vet ikke hva han opprinnelig holdt i høyre hånd, men trolig var det en øks eller hellebard.

Olavsskulptur fra Fell kirke på Island. Foto: Hilde Serine Krogstad

Olavsskulptur fra Fell kirke på Island. Foto: Hilde Serine Krogstad

Bildet til venstre viser en Olavsskulptur fra Fell kirke på Island som trolig er fra omkring år 1500. Han holder rikseplet i venstre hånd – symbolet på kongeverdigheten. I høyre hånd holder han hellebard.

Elevene fikk også se St. Nikolas kirkeruin, Olavskapellet, Borgkrusifikset og utstillingen «Spor i tiden». Elevene skal lage digitale fortellinger med utgangspunkt i det de har sett og lært på museet. ¨

Du kan se bilder fra besøket i galleriet under.

 

 

Fjerdeklassingene produserer papir på Moss by- og industrimuseum

onsdag, mars 7th, 2012
Tobias og Christina lager papir. Foto: Trine Gjøsund

Tobias og Christina lager papir. Foto: Trine Gjøsund

TREFOREDLINGSINDUSTRIEN I NORGE SLITER, MEN PÅ MOSS BY- OG INDUSTRIMUSEUM FORTSETTER VI MED PAPIRPRODUKSJON

For sjette år på rad var alle skoleelevene på 4. trinn i Moss kommune invitert til museet for å lære om moderne cellulose- og papirproduksjon samt å lage håndlaget papir. Dette er et samarbeid mellom Østfoldmuseene og Den Lokale Kulturelle skolesekken i Moss.

Industriell cellulose- og papirproduksjon: Museets temautstilling Cellulose og papir er laget i samarbeid mellom Peterson Linerboard og Moss by- og industrimuseum. I denne utstillingen får elevene lære om moderne papirproduksjon og om hvordan en pappeske ble/blir til ved Peterson Linerboard i Moss og Sarpsborg.

100 % resirkulering: Museet har sin egen lille ”papirfabrikk” hvor maskinparken består av en papirmakuleringsmaskin, en vertikalkutter, papirrammer og en hydraulisk presse. Ved hjelp av makuleringsmaskinen og vertikalkutteren lager elevene 100 % resirkulert papirmasse av brukt papir. Det endelige papiret blir laget for hånd og hengt til tørk over natten.

Hvor mye papir bruker vi i hverdagen? I tillegg til å lære om papirproduksjon vil elevene få en bevisstgjøring på hvor mange ulike typer papir vi omgir oss med i hverdagen, alt fra pengesedler og identitetspapirer til bleier og dopapir.

Vi gledet oss stort over alle de ivrige og flinke barna som fylte museet vårt i mars!

——————————————————————————————————————————

For nærmere informasjon: kontakt konsulent Trine Gjøsund, Moss by- og
industrimuseum, Tlf: 69 20 52 76, Mob: 480 67 270, trigjo@arkiv.ostfoldmuseene.no