Posts Tagged ‘industrihistorie’

Dugnad for å bevare byens lås- og skøytehistorie

onsdag, desember 9th, 2015
Flytting av Trioving_Vingcard

Blid flyttegjeng. Fra venstre: Driftssjef Steinar Helgesen, Ali Yaqobi og museumsvert Vibeke Nielsen. Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum

Ved Moss by- og industrimuseum har de ansatte i samarbeid med frivillige de siste årene arbeidet intenst for å bevare byens lås- og skøytehistorie. Dugnaden startet allerede i 2012, da fikk de ansatte vite at TrioVing og VingCard skulle flytte virksomheten til Drømtorp på Ski.

Samarbeidet mellom bedrift og museum har vært god, og allerede i 2012 ble det foretatt en kartlegging av hva som bør tas vare på av gjenstander, arkiv-, foto- og filmmateriale. I arbeidet med å få oversikt over arkivet fikk museet god hjelp av Østfoldmuseenes arkivar James Ronald Archer. Konservatorene Camilla Gjendem og Bjørg Holsvik har også fått uvurderlig hjelp av tidligere ansatte i TrioVing og VingCard. Arvid Kristoffersen, Øivind Andreassen, Odd Juul Hansen, Willy Mørkhagen har alle bidratt i arbeidet med å velge ut, skrive lister, merke og pakke ned alt som skulle tas inn i museets samling.

Plassmangel ved museet gjorde at materialet en stund måtte mellomlagres i et eget rom i TrioVings fabrikklokaler som den nye eieren; Enata Eiendom ved Espen Klevmark stilte til museets disposisjon. Men torsdag den 5. november kom endelig dagen da samlingen kunne få flytte permanent inn i museet. Østfoldmuseenes egen driftsavdeling stile opp med bil og sterke hender og sammen med museets egne ansatte kom samlingen inn under tak i løpet av dagen.

Planen videre er å ordne samlingen og framskaffe ny kunnskap om byens lås- og skøytehistorie som vi kan formidle ut til museets publikum. For de av dere som ønsker å få et innblikk i den nye tilveksten, så byr det seg an sjanse allerede på nyåret, når det nye helsesenteret åpnes i de gamle fabrikklokalene. På veggene her, har museet fått plass til en egen liten utstilling som formidler milepælene i bedriftens over 100 år lange historie.

 

Besøk 3 – betal for 1 i Moss!

fredag, juli 10th, 2015

I Moss kan du nå besøke Moss by- og industrimuseum, Verket 20 og gå på omvisning i Konventionsgaarden på en og samme inngangsbillett. For 60 kr for voksne og 20 kr for barn (0-5 år gratis), kan du virkelig få muligheten til se, høre og lære mer om den spennende industrihistorien til byen Moss, hvordan folk arbeidet og levde –  og ikke minst nå se hvordan den vakre Konventionsgaarden ser ut innvendig. Det er også rebus å løse på og mellom de tre arenaene.

I museumsbutikken på Moss by- og industrimuseum kan du i tillegg til fine gaver og litteratur kjøpe Museumskortet for kun kr 100. Kortet gjelder i 12 mnd og gir kortholder adgang til alle museumsavdelingene  i Østfoldmuseene (gjelder vanlig inngang ved museene.)

Åpningstider i sommer:
Moss by- og industrimuseum, flere utstillinger i 2 etasjer: tirsdag-søndag, kl 11-16
Verket  20, utstilling og goværskafé på søndager: tirsdag – søndag, kl 11-16
Konventionsgaarden: fredag- søndag, kl 11-16 (Fast omvisning med guide kl 13.00 hver av dagene)

Borregaardsveien 5 istandsettes

onsdag, mai 27th, 2015
Hilde Serine Krogstad og elever, middelalderomvisning på Borgarsyssel, foto: Christine Lande

I bakgrunnen ligger den gamle ingeniørboligen Borregaardsveien 5. Bygningen er i dårlig forfatning, men har stor kulturhistorisk verdi. foto: Christine Lande

Borgarsyssel Museums styre overtar ansvaret for istandsettingsarbeidene av Borregaardsveien 5 innenfor rammen av ca. 2,1 millioner kroner.

Oppdraget med å sikre og rehabilitere bygningen til er gitt til Mesterbygg AS, Sarpsborg. Styret nedsetter et arbeidsutvalg bestående av Carl Einar Kure, Thomas Winther og Arne Magnus Sørli som får fullmakt til å arbeide videre med prosjektet.

Borgarsyssel Museum ønsker avtale som regulerer vedlikehold, drift og HMS på Borregårdsveien 5 i rehabiliteringsperioden. Ansatte  ved museeet er veldig positive til at Borregårdsveien 5 blir stående, og håper vedtaket kan bidra til ro rundt museet, bedre samarbeidet med interesserte rundt museet og gi litt positiv omtale i byen.

Unike hodeknotter til salgs – kun i Moss

tirsdag, desember 9th, 2014
Anne Karen Helly-Hansen-

Kunstner Anne Karen Helly-Hansens hodeknotter har blitt samleobjekter. Ingen av dem er like, og alle har sitt spesielle uttrykk. Foto: Trine Gjøsund

Moss by- og industrimuseum har lagt ut unike «hodeknotter» for salg i museumsbutikken. Her kan du kjøpe  «knotter» med portretter av selveste Christian Frederik og «knotter» med portretter av «hammersmeder» som var en av fagarbeiderne på jernverket i Moss.

Knottene er laget av kunstner Anne Karen Helly-Hansen, født og oppvokst i Moss og bosatt i Son. Hun har i samarbeid med Moss by- og industrimuseum, modellert unike «hoder» av kong Christian Frederik og «hammersmeder» fra Moss jernverk. Hodene er tar seg godt ut i seg selv på veggen, men mange velger å skifte ut kjedelige IKEA-håndtak på kjøkkenskapet med et underfundig hode i solid porselen.

De fleste har fått med seg betydningen den danske tronarvingen Christian Frederik hadde for at det gikk som det gikk i 1814. Hans visitt i Moss i de fire ukene i juli og august og forhandlingene i hovedbygningen på Moss jernverk som endte opp i Mossekonvensjonen 14. august fikk stor betydning for den norske demokratiutviklingen og vegen videre til en selvstendig nasjon.

Hovedbygningen på jernverket fikk etter hvert navnet Konventionsgaarden. Samtidig med det viktige arbeidet som ble gjort i her i Moss disse dagene, var det også slitsomme og lange arbeidsdager like i nærheten. De mange ukjente dagarbeiderne og fagarbeiderne som jobbet i produksjonen på Moss jernverk gjorde også sitt til at hjula ble holdt i gang i Norge. Til sammen 300 personer bodde og arbeidet på Verket på denne tiden. Ved å portrettere en av «hammersmedene» vil Moss by- og industrimuseum også benytte anledningen til å «hylle» arbeiderne ved Moss jernverk og deres innsats for nasjonen Norge.

Ved siden av sin produksjon av større skulpturer, kopper og kar, har Anne Karen Helly- Hansen i mange år laget «knotter» for skuffer og skap. De mange underfundige og flotte «hodene» hun modellerer er blitt samleobjekter. Ingen av dem er like, og alle har sitt spesielle uttrykk.

Produksjonen av «hodeknottene» er unik og begrenset, benytt derfor anledningen til å kjøpe «hodeknottene» for 500 kr. pr. stk! De selges kun i museumsbutikken i Moss by- og industrimuseum.

Tekst: Camilla Gjendem

Søppeljuleverksted på Verket

tirsdag, desember 9th, 2014
Generatoren i kraftstasjonen

Fv: Sofie og Henrik Juriks tok med seg Finn og Olav Iunker på søplejuleverksted med museumspedagog Christine Haugsten Ellefsen i Verket 20. Foto: Birgitte Henriksen

Gjenbruk var tema da Moss by- og industrimuseum inviterte til juleverksted i Verket 20.

Produksjon står sentralt i den gamle boligen på Verket som siden august har huset utstillingen «Fra Moss Jernverk til Peterson Moss». Museumspedagog Christine
DSC_3385

Inez (8) og Oliver (6) Ridderseth fra Oslo tok turen innom Verket 20 mens de var på besøk hos bestemoren i Moss. Foto: Birgitte Henriksen

Haugsten Ellefsen ved Moss by- og industrimuseum synes det er viktig å formidle industrihistorien også til de yngre, fordi den er en stor del av byens identitet.

Når barna kom til Verket for å være med på juleverksted søndag, fikk de også servert en liten dose industrihistorie. Etter som både papir og metall har sin historie i området, og museet i tillegg ville sette fokus på gjenbruk, falt materialvalget på doruller og tomme brusbokser.

Ved hjelp av barnas kreativitet og en god porsjon glitter og fjær ble doruller forvandlet til lekre engler på løpende bånd. Colaboksene ble klippet til etter en mal og brettet til små, søte aluminiumsengler. Men her måtte voksne hjelpe til med saksen.

Rolig

Etter som utstillingen kanskje først og fremst appellerer til voksne, synes Haugsten Ellefsen at det er viktig å få inn aktiviteter som også fenger barna, slik at familier kan tilbringe tid der sammen. Hun har inntrykk av at den rolige stemningen i det lille trehuset var et kjærkomment alternativ til hektisk julehandel andre søndag i advent.

Karen Else Gjems med solid produksjon. Foto: Birgitte Henriksen

Karen Else Gjems med solid produksjon. Foto: Birgitte Henriksen

– Det har vært god pågang her, og det sto folk utenfor og ventet allerede en halvtime før vi åpnet. Flere har blitt sittende her lenge, forteller museumspedagogen som hadde selskap av tyske Janine Bauer, som studerer industriarkeologi og er hospitant ved museet.

Søsknene Sofie (8) og Henrik (5) og pappa Erik Juriks tok med seg gjestene sine, Olav (5) og Finn Iunker fra Oslo for å lage dorullfigurer på Verket.

– Jeg tror jeg skal lage en engel, sier Sofie mens hun limer strimler av papir utenpå rullen, som får både vinger og hår før den er ferdig.

Fire år gamle Karen Else Gjems tok seg god tid og lagde to glitrende engler da hun besøkte juleverkstedet sammen med moren Siri.

– Jeg tok en papirrull, festet papir rundt og tegnet på øyne og munn. Så satte jeg på bomull og fjær, forteller hun.

Karen Else fant også andre interessante ting å se på i utstillingen, og oppdaget blant annet at det skjuler seg noe spennende bak luken i pipen på kjøkkenet.

Utstillinen i Verket 20 holder åpent hver søndag i desember fra 12.00 – 15.00. I tillegg er det åpent i forbindelse med julegateåpningen på Verket på Luciadagen 13. desember fra 15.00 – 18.00. Søppelverkstedet var bare søndag 7. desember.

Tekst og bilder er av Birgitte Henriksen fra Moss Avis og publisert på moss-avis.no 07.12.14.  Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra journalisten. 

Hvordan fungerer egentlig en hullkortlås?

onsdag, november 5th, 2014

Har du tenkt på hvordan en hullkortlås faktisk fungerer? Her er en videosnutt som viser en gammel nordafrikansk lås og hvordan den bruker hullenes posisjon til å låse en dør.

Stadig vekk får nemlig Moss by- og industrimuseum inn gjenstander, som får de ansatte til å klø seg i hodet. Denne gangen var det en antikk låsmodell i tre fra TrioVing / Ving Card. Til museets unnsetning kom Øyvind Andersen, tidligere ansatt på TrioVing / Ving Card og fortsatt i nøkkel- og låsbransjen, men nå med eget firma. Han kunne både demonstrere hvordan låsen fungerte og fortelle litt om bakgrunnen for denne gjenstanden.

Øyvind Andersen demonstrerer hvordan den antikke låsmodell i tre fra TrioVing / Ving Card fungerer. Foto: Christine Ellefsen

Øyvind Andersen demonstrerer hvordan den antikke låsmodell i tre fra TrioVing / Ving Card fungerer. Foto: Christine Ellefsen

TrioVing / Ving Card fikk den antikke låsmodellen i gave fra Auto Tech i Tyskland i forbindelse med kjøp og installering av det nye galvano-anlegget (forniklingsanlegg) i fabrikken på Høyden i Moss.

Auto Tech var maskinleverandør til TrioVing. Tre-låsen, som antagelig er fra Nord-Afrika – muligens Egypt, viser prinsippet som både stiftsylinderen og nøkkelkortet bygger på.

En del på låsmodellen og «nøkkelpinnen» opprinnelige, den andre lås-delen er restaurert. Den rekonstruerte låsen er montert på to dører som igjen er festet til en treplate.

Det var en av de ansatte på AutoTech som kom over låsdelen på en utenlands-/feriereise. Han tok den med tilbake til Tyskland og arbeidsplassen, der den ble rekonstruert og montert på dørblad og plate. Modellen lagde han for å vise hvordan en slik gammel lås kan ha fungert.

Klarer du å plassere rett Helly Hansen-jakke til rett OL?

fredag, oktober 17th, 2014

Hvilken jakke ble laget til hvilket OL? Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Moss by- og industrimuseum er godt i gang med et viktig registreringsarbeid av Helly Hansen-produkter, med uvurderlig hjelp fra de tidligere ansatte i bedriften. I dette arbeidet dukker det opp både gode jakker og gode historier. Museets ansatte skal gjøre sitt beste for å formidle de ut, først på nettsidene og etterhvert i en ny utstilling. I denne omgang blir publikum utfordret til en liten OL-quiz! For at quizen skal skal være ekstra utfordrende er logoene fjernet fra bildene.

1. Hvilket OL ble jakken til venstre laget til?

2. Hvilket OL ble jakken til høyre laget til?

3. Hvilken prominent nordmann likte jakka til venstre så godt, at han like gjerne brukte den to OL på rad?

Send ditt svar til chrell@arkiv.ostfoldmuseene.no innen fredag 24. oktober. Svarer du rett, er du med i trekningen av en sydvest fra Helly Hansen. Vinner og fasit blir publisert på www.arkiv.ostfoldmuseene.no.

 

 

 

Samlet etter Peterson AS

mandag, mai 27th, 2013
Stemningen var god på Petersonkvelden på Moss by og industrimuseum. Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Stemningen var god på Petersonkvelden på Moss by og industrimuseum. Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Tirsdag 21. mai møttes tidligere ansatte på Peterson AS på Moss by og industrimuseum. 

Da hjørnesteinsbedriften Peterson fabrikker ble nedlagt i 2012,ble de ansatte på Moss by og industrimuseum «dødens engler» under den siste produksjonsuka. Å sikre både materielle og immaterielle industriminner fra den nedlagte papirfabrikken, er det arbeid de ansatte på Moss by og industrimuseum har jobbet med kontinuerlig siden.

Kontakten med de tidligere ansatte er uvurderlig, både med de som mistet arbeidet i 2012 og pensjonister. Det la avdelingsleder ved Moss by og industrimuseum, Torill Wyller vekt på i sin velkomsttale, til de om lag 30 fremmøtte på museets «Petersonkveld»:

– For å kunne ta vare på historien om Peterson, er vi helt avhengige av dere. Det er dere som eier historien.

Museet har hatt et godt samarbeid med Höegh Eiendom, som  i dag forvalter fabrikkmassen og den gamle Petersontomta. I den forbindelse orienterte markeds- og utviklingsdirektør Jan Erik Kristiansen fra Höegh Eiendom om planene for området. Dette vakte stor interesse under møtet og mange hadde spørsmål som både gjaldt maskinene og bygningenes fremtid.

Hovedhensikten ved møtet var å knytte til seg nye samarbeidspartnere i forbindelse med dokumentasjonsarbeidet på Peterson. Konservator Camilla Gjendem var fornøyd med kveldens utfall:

– Jeg synes møtet hadde et veldig positivt utfall, vi har fått mange nye navn på lista. Flere har sagt seg villig til å la seg intervjue. Dessuten tror jeg det var fint for folk å få helt dagsaktuell og eksklusiv oppdatering på de videre planene for Petersontomta. Dette er verdifullt for vårt arbeid videre, for eksempel for den utstillingen vi planlegger å sette opp i arbeiderboligen Verket 20, avslutter Gjendem.

Har du jobbet eller har informasjon/gjenstander knyttet til Peterson eller Verket? Ta gjerne kontakt med museet på tlf. 69 20 52 70 eller send epost til Bjørg Holsvik: bjohol@arkiv.ostfoldmuseene.no eller Camilla Gjendem: camgje@arkiv.ostfoldmuseene.no

 

 

Industridesign

fredag, desember 10th, 2010

Vinnerutkastet fra 2008, tegnet av Ane Vallner, Andrea A. Wennersten og Camilla Næsje fra Hoppern skole

8. trinn i Moss

I oktober / november hvert år blir elevene på 8. trinn ved ungdomsskolene i Moss invitert til å delta i Moss by- og industrimuseums industridesignprosjekt. Prosjetet innledes med et foredrag på Parketateret med Hareide Designmill. Etterpå blir elevene invitert i tur og orden til en omvisning om industridesign i Moss by- og industrimuseum. Der får elevene en oppgave og en invitasjon til å være med på designkonkurranse!

Moss by- og industrimuseum vil samtidig takke lærere og elever for god innsats i de to foregående designkonkurransene. Einar Hareide ved Hareide Designmill er svært imponert over elevenes kreativitet og ferdigheter!

Hva er god design?
Norsk Designråd har i alle år hatt sine faste definisjoner av hva som er kriteriene for god design. Dette har de hatt som et verktøy for på best mulig måte kunne juryere vinnere av de årlige designprisene. I de siste årene har miljøvern blitt satt på dagsordenen nasjonalt. Derfor har Norsk Designråd utformet nye kriterier for design som innbefatter dette temaet. Dette har blitt formulert som et krav om at produktet skal være miljøvennlig å produsere, distribuere og resirkulere. Rådet har i de siste årene delt ut en egen ”miljøpris” til de mest miljøvennlige produktene.

Designoppgaven
Designoppgaven
i konkurransen varierer fra år til år, og er hemmelig til siste stund. Noen hint vil museet likevel gi deltakerne på forhånd like før prosjektet starter. Informasjon blir sendt til skolene i forkant.

For- og etterarbeid på skolen
Om skolen ønsker å bruke tid på dette prosjektet før og etter museumsbesøket, har vi et forslag til hvilke fagdisipliner som kan trekkes inn i prosjektet og hvilke problemstillinger dere kan jobbe med.

Kunst og håndverk er det opplagte faget for dette prosjektet. Elevene skal levere inn flere tegninger av hele produktet sett fra ulike vinkler. I tillegg spør vi etter egne tegninger av detaljer. Elevene må derfor tenke målestokk og perspektiv, farger og form.

Naturfag, materialvalg, miljø og teknologi: Designoppgaven som elevene skal løse, handler ikke bare form og farge. Elevene må også ta stilling til hvilke materialer de tenker brukt i produktet. Metall, plast, tekstil, treverk eller andre materialer? Hvilke egenskaper har de ulike materialene? Hvilke materialer er mest hensiktsmessige å bruke i forhold til funksjon, holdbarhet og miljø? Hvilke materialer lar seg lett resirkulere? Er det vanskeligere å resirkulere et produkt som består av mange ulike materialer? Designoppgaven fordrer for eksempel at elevene har en ide om hvordan et hjul kan drives av en motor og hvordan en elektrisk motor kan drives av et solcellepanel.

Norsk: Oppgaven legger opp til gruppearbeid som innledes med en idemyldring. Alle ideer skrives ned. Den endelige besvarelsen skal bestå av tegninger og grundige skriftlige forklaringer på materialvalg, tekniske løsninger, størrelser og andre relevante opplysninger. Hvor mye må forklares skriftlig for at juryen skal forstå hva designerne har tenkt?

Samfunnsfag: Industridesign handler i høyeste grad om bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi. Det viktigste for en industribedrift er å få solgt varene som produseres. Det handler om penger, penger og atter penger. Noen bedrifter legger vekt på å produsere billige varer og dermed konkurrere på prisen. Andre legger vekt på å produsere varer av høy kvalitet og med god design for å kapre kundene. Vi forbrukere er ulike. Noen av oss velger å kjøpe den varen som er billigst. Andre velger å betale mer for god design. Norge er et lite land med et begrenset marked. Derfor er det viktig for mange industribedrifter å få solgt varene i andre land. Norge er et høykostland, og norsk industri kan dermed ikke konkurrere på pris alene på det internasjonale markedet. Om norske bedrifter skal komme seg inn på det internasjonale markedet, må de investere i god design. For å styrke den norske industriens konkurranseevne i utlandet har myndighetene satt i gang flere virkemidler. Ett av virkemidlene er å påvirke norsk industri til å satse på bedre design. Etableringen av Norsk Designråd og Norsk Form er eksempler på dette. Hvorfor er det viktig for norsk økonomi at norsk industri er konkurransedyktige på det internasjonale markedet?

Historie: Industrien i Moss har produsert en rekke varer i lange tider. Ovner, kanoner, sagblad, spiker, glass, emballasje, tekstiler og klær, hermetikk, kjøkkenutstyr, båter, busser, biler og mer til. Gjenstander i ulike materialer og størrelser med ulik form og farge. Alt dette som har blitt produsert her i byen har blitt formgitt. Noen har gitt gjenstandene en form, et utseende. En gjenstand har kanskje blitt formgitt av en ingeniør, en funksjonær eller en kreativ arbeider ”på gølvet.” Andre gjenstander har blitt formgitt av en eller flere profesjonelle formgivere som i dag kalles designere. Historien om industridesign i Moss kan trekkes helt tilbake til etableringen av Moss Jernverk i 1704. Lokal industrihistorie blir flettet inn i omvisningen i museet. Moss Jernverk, Moss Glasværk, Peterson emballasje, Helly Hansen, Trioving og Ilovan er bedrifter som blir omtalt.

Engelsk: Det finnes spennende sider på internett med stoff som kan brukes til den kommende designoppgaven. Her kan elevene få ideer og innhente informasjon. Mange av disse sidene er på engelsk. Hareide Designmills internettsider er også verdt et besøk.

Matpause i museet
I forbindelse med besøket har elevene anledning til å ta matpausen i museets møterom, men dette må avklares på forhånd. Spising og drikking i utstillingene er ikke lov.