Posts Tagged ‘skole’

Snekkenes

søndag, januar 18th, 2015

Snekkenes, foto: Roderick Ewart / Østfold fylkes billedarkiv

Huset ble bygd i annen halvdel av 1700-tallet. Bygningen var brukseierbolig på Snekkenes bruk og ble senere sorenskrivergård. Tidligere eiere var blant annet Bernt Anker og sorenskriver S. W. Manthey (1808-1815).

Også etter han var Snekkenes sorenskriverbolig da sorenskriver Christian Smith eide den (1816-1846). Siden ble huset brukt av husmannsfamiler, og en tid ble det holdt skole i det som nå er Werenskioldsalen.

Snekkenes-bygningen ble flyttet til Borgarsyssel Museum i 1921 og var museets første bygning.

Huset har en grunnflate på 250 m2. I tidens løp er romfordelingen i huset blitt noe forandret, og i dag domineres inntrykket av to store saler. Annen etasje var, som i mange tilsvarende hus, uinnredet

Interiør

Museets samling av møbler i barokk-, rokokko- og empiristil er hovedelementer i interiøret. I plantegningen under kan du lese mer om rommene og se et utvalg bilder av interiøret i huset.

Jul i Snekkenes

I videoen under gir Harriet J. Skogholt stemme til et julepyntet Snekkenes.

 

Skolebesøk på Kanalmuseet

onsdag, april 30th, 2014
Skoleelevene arbeider ivrig på Kanalmuseet.

Skoleelevene arbeider ivrig på Kanalmuseet.

Onsdag 24. april hadde vi besøk av 4A og 4B fra Marker skole. I undervisningen har skolen nå fokus på byggeskikk, så da passet det bra å kombinere dette med et besøk på Haldenvassdragets Kanalmuseum.

Elevene fikk omvisning med temaet: «Byggeskikker», på museets uteområde og inne i utstillingen. Samtidig har museet sitt eget prosjekt «Huset i skogen», hvor vi nå ønsker å rette en del av vår formidling mot det yngste publikum (barn fra 2-6 år). Vi er derfor i gang med å få bygget en gammeldags trekoie inne i utstillingen. Her skal de minste barna få lære om skogens alle dyr, samtidig som det blir plass for lek og fantasi.Det er snekker Gunnar Kinn som bygger koia for oss i disse dager. Derfor passet det ekstra godt når elevene på Marker skole skulle lære om byggeskikker, samtidig som Gunnar Kinn arbeider i utstillingene.
Foto og tekst: Desiree Nævdal

 

Kunnskapsrike andreklassinger fikk besøk fra museet

lørdag, april 19th, 2014
Lillian Nyborg, HhS, Østfoldmuseene besøkte Os skole.

Lillian Nyborg fra Halden historiske Samlinger besøkte Os skole og hadde med seg mange spennende gjenstander.

Siden nyttår har 2. trinn ved Os skole arbeidet med temaet steinalderen. De har lært om hvordan menneskene bodde, hva de spiste, hvordan de kledde seg, hva slags våpen og redskap de brukte, hvordan de jaktet og mye mer.

Lillian Nyborg på besøk på Os skole.

Lillian Nyborg på besøk på Os skole.

Os skole ligger i sentrum av Halden og feirer 100 årsjubileum i 2014. I tillegg til å ha jobbet med og gjennomført en fantastisk jubileumsforestilling, har 2. trinn ved Os skole siden nyttår arbeidet med temaet steinalderen. De har lært om hvordan menneskene bodde, hva de spiste, hvordan de kledde seg, hva slags våpen og redskap de brukte, hvordan de jaktet og mye mer.

Anne Grete Hofstad, kontaktlærer i 2 c, kan fortelle at de i tillegg til å lære det teoretiske om steinalderen også har vært ute i Schulzedalen, hvor elevene har fått lage sine egne modeller av stinalderboliger.

Som avslutning på dette temaet fikk 2. trinn besøk fra Halden historiske Samlinger fredag den 3. april. Elevene fikk se et utvalg av steingjenstander museet har i samlingene sine, de fikk se våpen og redskap fra både eldre og yngre steinalder samt steinredskaper av nyere dato. Her fikk de se økser i flint og lokale steinarter, flintdolker og flintsigder, spinnehjul og vevlodd, en pistill og et uferdig emne til noe som trolig skulle bli en kole (oljelampe).

For oss som jobber i museet er det utrolig inspirerende å komme ut til skolene og oppleve engasjerte og ivrige barn. Etter kunnskapen å dømme har elevene ved Os skole virkelig satt seg inn i teamet de har jobbet med.

Elevene i 2 a, b og c ved Os skole har tegnet tegninger inspirert av det de har lært om steinalderen og sendt til museet. Bla i tegningene her:

 

Se Hvaler-elevenes digitale fortellinger om 1814

torsdag, april 3rd, 2014

I anledning grunnlovsjubileet 1814 – 2014 har Kystmuseet Hvaler lagt til rette et kulturelt skolesekkprosjekt for elever i 7. klasse. Elevene har produsert 13 flotte digitale historiefortellinger som vi nå har gjort tilgjengelig på nett.


SE OG LES MER OM FORTELLINGENE I NETTUSTILLINGEN ->>


Alle de digitale historiene tar for seg temaer knyttet til tiden rundt 1814.

De digitale historiene tar for seg temaer knyttet til tiden rundt 1814.

Elever fra Floren skole på Kirkeøy og Åttekanten skole på Vesterøy har jobbet gruppevis med til sammen 13 ulike temaer som onhandler begivenhetene som foregikk på Hvaler i de dramatiske årene 1807-1814. De ulike gruppene har vært ute i terrenget hvor de har møtt lokale kjentfolk som har fortalt dem om temaet de har jobbet med. Elevene har deretter bearbeidet denne informasjonen til et manus. Teksten har blitt lest inn som et lydspor. Lydsporet har sammen med illustrasjoner, fotografier og tegninger blitt lagt inn i et digitalt redigeringsverktøy. Her har elevene synkronisert lyd og bilder.

Prosjektet har blitt gjennomført i løpet av en skoleuke under ledelse av Kystmuseet Hvaler. Museet har lagt til rette og bistått under hele prosessen.

Les hva Fredrikstad Blad skriver om elevprosjektet:  http://www.f-b.no/nyheter/helt-spesiell-historietime-1.8329532

Zoomam, Magnetic Chair eller teleporting via app?

tirsdag, februar 11th, 2014
Beste helhetlige løsning: prisen gikk til Anne S. Smidt, Marie Røed Løken og Mari Ellevold Nilsen (t.h.)

Beste helhetlige løsning: prisen gikk til Anne S. Smidt, Marie Røed Løken og Mari Ellevold Nilsen (t.h.)

Slik ønsker vi å reise kollektivt i fremtiden

Om Moss slipper ungdommen til og lar de bruke framtidas teknologi, blir det festlig å reise kollektivt i Moss. Hva med å reise i flyvende stoler som holder seg opp ved hjelp av “motsatte magneter”? Eller å “teleportere” seg selv til et annet sted bare ved hjelp av en app? 


Se TV-innslag fra NRK Østfolds nett-TV ->>


Bidragene fikk hederlig omtale og priser.

Bidragene fikk hederlig omtale og priser.

Torsdag 6. februar braket det løs i By Labs lokaler i «Gågata» i Moss med utstillingsåpning og prisutdeling til vinnerne av designkonkurransen Prisverdig Design. Hareide design og Østfoldmuseene avd Moss by- og industrimuseum utlyste i vinter en konkurranse med ordlyden: «Hvordan løse trafikkproblemene i Moss. Design et framkomstmiddel som skal være et alternativ til bilen.» Etter å ha mottatt over 120 designløsninger, alle fra elever på 8. trinn i Moss, har juryen, som består av designerne i Hareide Design, kåret tre vinnere.

Se bilder av løsningene nederst i artikkelen.

Prisen for Beste helhetsløsning gikk til Zoomam-toget designet av Marie R. Løkken, Mari Ellevold og Anna S. Smidt fra 8 c2, Hoppern skole.

Prisen for Kuleste kjøretøy gikk til Magnetic-chair designet av Sunniva Gimmestad fra 8a, Bytårnet skole.

Crazyprisen gikk til Reise app designet av Sunniva Kverndokk, Roon Elmi og Gine Røsnes fra 8c, Bytårnet skole.

Utstillingen, som ble høytidelig åpnet av ordfører Tage Pettersen, viser flere av de innsendte arbeidene og vil henge ut februar.

Bakgrunnen for konkurransen og utstillingen er det årlige industridesignprosjektet som gikk av stabelen i oktober 2013 som inngår i Den Lokale Kulturelle Skolesekken. Elevene fikk et foredrag om industridesign av designer Einar Hareide og deretter omvisning i museet med fokus på lokalhistorisk industridesign. Prosjektet avsluttes med designkonkurranse.

 

 

 

 

«Mitt Fredrikstad» – utstilling av elever ved Glemmen vgs

søndag, desember 8th, 2013
Elevarbeid Glemmen vidergående skole. Foto: Bjørg Andersen

Elevarbeid Glemmen vidergående skole. Foto: Bjørg Andersen

I vinterferien vil utstillingen «Mitt Fredrikstad», produsert av elever ved Glemmen videregående skole være åpent for publikum. Utstillingen åpnet torsdag 13. februar kl. 15.oo, gratis entre.

Produsert av elever ved Glemmen vgs

I høst jobbet andreårselevene på studiespesialisering med programfag formgiving ved Glemmen vgs med å gjenskape motiver fra Fredrikstad. Etter å ha gått på oppdagelsesferd i byen med kamera, tatt en serie fotografier, sto de fritt til å velge hva som for dem, var det mest karakteristiske og representative for byen vår.

Elevene gjorde utsnitt, og bearbeidet det i ulike teknikker på flere typer underlag og med et register av forskjellige redskaper og materialer for å skapte et personlig og stemningsfullt uttrykk.

Utstillingen viser et tverrsnitt av hva oppgaven ga av resultater.

Kulltegningene er basert på fotografier elevene tok på en ekskursjon til Vigelandsparken og museet i samme periode.

Temaet for visuelle kunstfag på vg2 er kroppen i denne besvarelsen er det fokus på en sakelig gjengivelse av proposjoner og anatomi.

Utstillingen er åpen lørdag 15. februar – søndag 23. februar.

Inngang: 50/20,-

Gartnerskolen Vea besøkte Østfoldmuseene

torsdag, september 26th, 2013
Gartner Christine Lande forteller om Middelalderhagen på Borgaryssel Museum. Foto: Espen Nordenhaug

Gartner Christine Lande forteller om Middelalderhagen på Borgaryssel Museum. Foto: Espen Nordenhaug

26. september var elever og lærere fra Vea, Statens fagskole for gartnere og blomsterdekoratører, på rundtur i Østfold. På reisen besøkte de tre av de flotte hageanleggene vi har i Østfoldmuseene.

Se bilder fra besøket på Borgarsyssel Museum i galleriet under.

Dagen begynte på Storedal Kultursenter, hvor gartner Vidar Krog Kristiansen guidet dem rundt i anlegget. Senteret ble anlagt av Erling Stordahl i 1970, og er bygget på stedet hvor kong Magnus den Blinde ble født. Anlegget er utformet med opphøyde stier og skilt med både taktilskrift og vanlig skrift slik at synshemmede kan bevege seg rundt helt på egenhånd. Les om Sansehagen på Storedal her ->>

Etter besøket på Storedal reiste deltakerne videre til Borgarsyssel Museum i Sarpsborg. Museet har det siste året lagt ned mye arbeid i å sette i stand Middelalderhagen. Nytt av året er at de aller fleste urtene i hagen nå er innlemmet i vårt mobilformidlingstilbud. Ved å skanne QR-koder som er festet på skilt vil publikum motta opplysninger om urtenes nytte og bruk i middelalderen så vel som i dag på sin smarttelefon. Det var gartner Christine Lande som viste gjestene rundt, og det viste seg at de var nesten like interesserte i historie som de var i hageanleggene.

Dagen ble avsluttet med et besøk i den flotte rosehagen på Rød Herregård i Halden. Det er omkring 40 gamle historiske rosesorter som er plantet ut i anlegget på herregården, og når det blomstrer er luften mettet av vellukt.

Mange ønsker å oppdage museets opplevelsesskattekammer

onsdag, september 5th, 2012
Hva ser du i lupa? Foto: Camilla Bjerk Olsen

Hva ser du i lupa? Foto: Camilla Bjerk Olsen

Nå som skolen er i gang i igjen etter sommerferien, strømmer det til elever i alle aldre til Haldenvassdragets Kanalmuseum. Her får de ulike tilbud tilpasset ulike ønskemål og aldersgrupper.

Agronomelever fra videregående skole har vært på besøk og fått omvisning i utstillingene, med skogbruk og fløting som tema; og biologielever kommer for å ha ekskursjon med biotiske og abiotiske faktorer som tema.

Fremmedspråklige elever fra Oslo har fått vært med på fisketur og tatt ut fisk av garn, og deretter dissekert fisken. Slik får elevene lære mer om norsk kultur og natur, og lærer nye ord og utrykk. Samtidig som noen oppdager likheter til fiskearter fra sitt hjemland.

I keramikken laget av Tor Alex Erichsen skjuler det seg flere ulike arter. Foto: Camilla Bjerk Olsen

I keramikken laget av Tor Alex Erichsen skjuler det seg flere ulike arter. Foto: Camilla Bjerk Olsen

I sommer har vi også hatt kunstutstilling med Tore Hansen og Tor Alex Erichsen. På tampen av sommeren har derfor elevene på Marker skole utnyttet anledningen til å oppleve ekte og spennende kunst på nært hold. Mange synes det er spennende å oppdage skjulte dyr i kunsten, man er altså på oppdagelsesjakt i kunstverket.

Men ikke bare store elver kommer på besøk i museet. Også de som er i barnehagen liker å komme og oppdage alle de utstoppede dyrene i utstillingene, mate fiskene og krepsen i akvariet; og få oppleve kreps som skifter skall på nært hold.

Selv om man har vært på museet tidligere, oppdager besøkende at det stadig er noe nytt å oppleve å lære.

Den nye utstillingen «Stopp pesten! Redd edelkrepsen!» har også skapt interesse. Slik at for eksempel representanter fra Fylkesmannen i Østfold har kommet for og se nærmere på og lære mer om edelkrepsen som er i fare for å bli utryddet, på grunn av den svartelistede arten signalkreps og parasitten den tar med seg i form av krepsepest.

Den kulturelle skolesekken 2012

tirsdag, juni 19th, 2012
Fra venstre: Kari Langsbakken (toving), Gerd Foss (vaffelsteking), Karen Elise Hjelle (flatbrødbaking), Bjørg Lundeby (spikking) og Einar Brenne Andersen (smørkjerning).

Borgarsyssel Museum takker for vel utført arbeid med skolesekken. Fra venstre: Kari Langsbakken (toving), Gerd Foss (vaffelsteking), Karen Elise Hjelle (flatbrødbaking), Bjørg Lundeby (spikking) og Einar Brenne Andersen (smørkjerning).

Borgarsyssel Museums tilbud i Den kulturelle skolesekken er akkurat blitt avsluttet, og på museet har det myldret med ivrige elever. Alle elevene på 4. trinn ved barneskolene i Sarpsborg er invitert til museet, hvor de både får lære om, og prøve seg på, hvordan ting ble gjort før i tiden, da det ikke fantes elektrisitet. Elevene blir inndelt i 4 grupper som blir fordelt på de ulike aktivitetene spikking, flatbrødbaking, smørkjerning og toving.

For nesten to uker siden var en skoleklasse fra Lande på besøk. Elevene fikk prøve seg på flatbrødbaking, smørkjerning og toving i de forskjellige husene. Spikking utgikk dessverre den dagen pga. sykdom. Det elevene lagde fikk de selvfølgelig ta med seg hjem: Fornøyde elever hadde med seg hjem deilig flatbrød stekt på grua, nykjerna smør og fargerike bilder tova av saueull!

Den kulturelle skolesekken er en nasjonal ordning som sikrer alle landets skoleelever opplevelser av ulike kunst- og kulturuttrykk. Tilbudet ved Borgarsyssel Museum skjer i samarbeid med Sarpsborg kommune.

Fagdag på museet

torsdag, mars 29th, 2012
Elever fra kirkeparken videregående skole besøkte Borgarsyssel Museum 27. mars 2012.

Elever fra 2. klasse i formgivningsfag ved Kirkeparken videregående skole i Moss besøkte Borgarsyssel Museum 27. mars 2012. Foto: Espen Nordenhaug

Olav fra Tylldal. Foto: Hilde Serine Krogstad.

Olav fra Tylldal. Foto: Hilde Serine Krogstad.

Tirsdag 27. mars var elever fra 2. klasse i formgivningsfag ved Kirkeparken videregående skole i Moss på besøk på Borgarsyssel Museum i Sarpsborg. For fjerde året på rad hadde de lagt sin fagdag til museet, og temaet for dagen var «Formkultur før 1600».

Med utgangspunkt i museets bygninger og samlinger, ga formidler Hilde Serine Krogstad og konservator Mona Beate B. Vattekar elevene et innblikk i blant annet romansk og gotisk arkitektur og skulptur. På bildet til høyre ser vi Olav fra Tylldal kirke som antagelig er fra 1200-tallet, mens øksen er en senere tilføyelse. Vi vet ikke hva han opprinnelig holdt i høyre hånd, men trolig var det en øks eller hellebard.

Olavsskulptur fra Fell kirke på Island. Foto: Hilde Serine Krogstad

Olavsskulptur fra Fell kirke på Island. Foto: Hilde Serine Krogstad

Bildet til venstre viser en Olavsskulptur fra Fell kirke på Island som trolig er fra omkring år 1500. Han holder rikseplet i venstre hånd – symbolet på kongeverdigheten. I høyre hånd holder han hellebard.

Elevene fikk også se St. Nikolas kirkeruin, Olavskapellet, Borgkrusifikset og utstillingen «Spor i tiden». Elevene skal lage digitale fortellinger med utgangspunkt i det de har sett og lært på museet. ¨

Du kan se bilder fra besøket i galleriet under.