Gateplagg inspirerte Helly Hansens produktutviklere

Produktutviklere på besøk. Fra venstre: Issam Yousef (intern Development), Antje Fehling (Senior Fabric Manager), Ellen Andersen (Fabric manager), Rebecca Johansson (R&D Material Manager/ CSR Manager), Judith Winterl (Fabric Manager) og Mari Stenberg De Wilde (Trim manager). Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum.
Produktutviklere på besøk. Fra venstre: Issam Yousef (intern Development), Antje Fehling (Senior Fabric Manager), Ellen Andersen (Fabric manager), Rebecca Johansson (R&D Material Manager/ CSR Manager), Judith Winterl (Fabric Manager) og Mari Stenberg De Wilde (Trim manager). Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum.

Vi besøkte utstillingen for å få et innblikk i Helly Hansen’s historie og for å studere materialvalg som ble tatt i de forskjellige tidsepokene. Plaggene gir oss en forståelse for hvilke tanker man hadde i forhold til produkt, design og funksjonalitet tidligere. Det er morsomt å se hvordan mange av snittene og passformene som er på vei tilbake i motebildet i dag.

Svaret kommer fra Ellen Andersen, Fabric Manager (leder for tekstil) ved Helly Hansen. Torsdag 8. oktober besøkte hun og kollegaene utstillingen Gateplagg fra Helly Hansen 1950-2015, og vi stilte henne spørsmål om hvordan de gamle plaggene er aktuelle for dagens produktutviklere.

Andersen mener også at datidens materialvalg langt på nær hadde det fokuset på miljø som vi ser i dagens sportstøy, men at «looken» kan kopieres. En viktig oppgave for de er å være med på å utvikle nye og miljøvennlige metervarer som de kan ta i bruk i framtidas kolleksjoner.

Modell i tidsriktig og fargerikt regntøy i Rain Colour Look. Foto: fotograf ukjent / Helly Hansens fotosamling / Moss by- og industrimuseum.
Modell i tidsriktig og fargerikt regntøy i Rain Colour Look. Foto: fotograf ukjent / Helly Hansens fotosamling / Moss by- og industrimuseum.

Vi spurte Ellen om det er noen plagg eller materialer i utstillingene som appellerte spesielt sterkt? Her nevner hun at de mønstrete regnfrakkene i 60 og 70-tallsserien Rain Colour Look vakte ekstra stor begeistring. Disse plaggene har kjempefine snitt kombinert med utrolig kule mønster og teksturer. En del av de klassiske jakkene til Helly Hansen har inspirert oss, og detaljer fra disse finner man igjen blant annet i regntøyet som ble lansert for SS15 og SS16. Berge Viking-stripene ser vi stadig gå igjen både på seilkolleksjonen og på kids- og juniorplaggene.

Vil dere fortsette å bruke samlingen i framtidig produktutviklingsarbeid? Jeg vil absolutt anbefale mine kollegaer på produkt, utvikling og design om å besøke utstillingen. Den gir et flott historisk innblikk i firmaet Helly Hansen, hvordan det har blitt drevet, hvilke produkt innovasjoner som har funnet sted, og den viser hvor teknisk langt framme Helly Hansen har vært fra dag en. Med tanke på at det i 2017 er 140 år siden Helly Hansen, ble etablert, er det godt mulig at det vil bli fokusert litt ekstra på firmaets arv og at denne vil bli speilet både i snitt og «look» i kommende plagg.

Utstillingen er aktuell for flere. Vi har derfor sendt ut en e-post med bilder fra utstillingen til våre kollegaer, og vi skal lage en sak på vår Intranet-side, avslutter Ellen Andersen.