skip to Main Content

Arbeidsuke på Folkenborg

Foto: Hilde Lauvland

Guro og Selma har hatt arbeidsuke på Folkenborg. Her fikk de blant annet prøve seg på gammeldags klesvask. Foto: Hilde Lauvland

Selma Tofte Thiis og Guro Elisabeth Øygard går i tiende klasse på Ås ungdomsskole. Tidligere i år ble det klart at klassen ikke hadde noe å gjøre den nest siste uka før sommerferien. Dermed ble det bestemt at elevene skulle få en ekstra arbeidsuke. 

Avdelingsdirektør Hege Hauge Tofte er Selmas mor, og hun foreslo for jentene at de kunne være på Folkenborg denne uka. De gikk med på dette fordi de tenkte at det kunne være en annerledes opplevelse som ville gi andre erfaringer enn for eksempel å stå i butikk.

Foto: Hilde Lauvland

Museumsarbeid er allsidig. Her fyller Selma og Guro på ny jord i hønsegården. Foto: Hilde Lauvland

Guro og Selma oppdaget at museumsarbeid er allsidig arbeid som består av både hverdagslig registrering og formidling til skoleklasser, og hardt fysisk arbeid som å spa jord og luke.

Akkurat denne uka var også dagen med gammelt gårdsarbeid, hvor alle på sjettetrinn i Eidsberg kommer til Folkenborg for å arbeide slik man gjorde i gamledager.

– Hva har dere gjort på Folkenborg denne uka?

– På mandag registrerte vi gjenstander nesten hele dagen, og hjalp til med å flytte på ting. Tirsdag var vi med på 3. klasseomvisning. Da hadde vi på oss kostyme. Det var også en del å gjøre klart før torsdag. Onsdag skuffet vi jord inn i hønsegården, luka i bedene og hjalp Terje med å skuffe jord på hull i veien. Torsdag var 6. klassedagen. Vi hadde på oss kostyme. Vi var i fjøset hvor vi hjalp til med separering og melking og bar vann. På fredag testet vi sommeraktiviteten; filting. Vi var også med på omvisning med Mysebu asylmottak. Til slutt satt vi og tok i mot de som kom for å se kunstutstillingen.

– Hva har dere likt best å gjøre?

– Torsdagen var veldig gøy. Det var også interessant å registrere gjenstander. Å skuffe jord var ikke fullt så gøy…

– Har arbeidet på museet vært slik dere så for dere?

– Det var litt annerledes enn vi hadde trodd. Vi har lært mye om hva museet handler om, for vi trodde det handlet mer om gjenstander. Det har vært veldig interessant og lærerikt.

Guro trodde museet skulle være mer «museumete» med ting i monter, men syns det er bra at det er som her med gjenstander i sitt naturlige miljø i husene. Det å oppleve et miljø er bedre. En del ting i husene burde være til bruk, slik at folk kan prøve selv.

Hva kan dere tenke dere å drive med i fremtiden?

– Guro: Jeg har lyst til å bli patolog.

Foto: Hilde Lauvland

Kjøkkenarbeid er også en del av museumshverdagen. Foto: Hilde Lauvland

– Selma: Jeg vil gjøre noe innenfor kjemi, fysikk eller naturfag, eller bli arkitekt.

– Har uka her har fått dere til å tenke litt på en museumsrettet karriere?

– Ja, kanskje, eller noe innen formidling.

– Guro: eller jobbe på asylmottak.

– Hva kan få ungdomsskoleelever til å komme til Folkenborg?

– Kanskje noe digitalt i tillegg til gjenstander. Ungdommer bruker ikke QR-koder; det er litt ut… Et program hvor man kan undersøke gjenstandene nærmere, og ha selve gjenstanden ved siden av kunne vært interessant. Eller kanskje noe i nærheten av dagen for 6. klasse hvor elevene selv får prøve ting. Ungdommer vil også prøve ting, men noen blir lett uinteresserte. Det kunne vært en dag hvor man blir delt inn i familier hvor noen er fattige og noen er rike. Så kunne man få roller, med arbeidsoppgaver, og oppføre seg som om man levde i gamledager. Dermed kunne man leve seg mer inn i det.

 

Det har vært veldig hyggelig å ha Selma og Guro her på Folkenborg, og vi håper vi snart ser dem igjen!

 

Back To Top